Surpriza! Spam-ul pe Facebook e o industrie de sute de milioane de dolari

de: Alexandru Puiu
30 08. 2013

Nu trebuie sa ai de cinci ani ca sa-ti dai seama ca spam-ul pe Facebook e o industrie si ca cei care te agreseaza cu mesaje spam sigur castiga ceva din asta.

Pe foarte multe pagini publice din categoria Facebook Pages, diversi indivizi posteaza continut in format text, imagine sau video. Nu dureaza mult pana cand, dintre sutele de mii sau milioanele de vizitatori ai unei pagini precum Coca Cola, cineva acceseaza respectivele link-uri doar pentru a fi redirectionati in afara retelei de socializare pe niste

O agentie italiana s-a angajat sa urmareasca sute de mii de postari spam de pe Facebook cu scopul de a intelege amploarea fenomenului. Concluzia a fost socanta. Respectivele postari, care la prima vedere par nevinovate si la o privire mai atenta te enerveaza si le eviti, genereaza anual 200 de milioane de dolari. Acest trend nici macar nu da dovada ca s-ar linisti prea curand. Cu peste un miliard de utilizatori activi pe Facebook, cei mai multi dintre ei dau zilnic sau saptamanal like la pagina unui film, a unei formatii, a unui magazin online, a unui autor sau a altei personalitati. Trecand peste asa-zisele pagini oficiale realizate de spammeri, fanii anumitor vedete ajung inevitabil sa dea click pe niste link-uri ce genereaza un profit cat se poate de real pentru cineva.

Particularizand fenomenul, cercetatorul Carlo De Micheli a ajuns la concluzia ca o postare pe o pagina cu 30.000 de fani genereaza in medie 13 dolari. Plecand de la premisa ca numarul de fani este cel mai important criteriu pentru a defini rata de succes a unei postari de tip spam, venitul mediu pentru spam-ul pe Facebook variaza intre 13 si 58 de dolari pentru fiecare link profitabil ajuns pe reteaua de socializare.

Pentru ca un personaj real care se ocupa cu acest tip de activitati este cea mai importanta sursa de informatii pe subiect, in cadrul studiului a fost intervievat si un spammer. Acesta a afirmat cu incredere ca Facebook nu intrerupe intr-un mod eficient activitatile de spamming pentru simplul fapt ca genereaza trafic pe site. In cateva cazuri rare o postare reprezinta continut interesant care genereaza sute sau mii de click-uri. Atata timp cat respectivele click-uri pleaca din Facebook, compania lui Zuckerberg are tot interesul sa nu munceasca foarte mult pentru a elimina complet postarile profitabile.